PASY TRANSPORTOWE
WYTRZYMAŁOŚĆ PASÓW TRANSPORTOWYCH:
LC (lashing capacity)– zdolność mocowania czyli dopuszczalne obciążenie – jest to najwyższa siła, dla której pas może zostać użyty w układzie prostym (w naciągu prostym czyli po linii prostej). Standardowa wartość to 2500daN. W przypadku mocowania ładunku metodą opasania przyjmuje się że zdolność mocowania wzrasta dwukrotnie.
2500daN oznacza, że ten pas transportowy może być napięty w układzie prostym bez narażenia na zerwanie przez siłę 2500daN (2500 kg), a w przypadku opasania ładunku przez siłę 5000daN.
SHF (standard hand force)– nominalna siła ręczna – maksymalna siła, która może zostac użyta do napięcia napinacza ręcznego. Jest to więc siła z jaką możemy zadziałać na dźwignię. Większa siła może zdeformować napinacz. Wartość tego parametru wynosi standardowo 50daN.
Wartość 50 daN oznacza, że na dźwignię możemy zadziałać siłą 50daN (50kg).
STF (standard tension force)– nominalna siła napięcia – siła z jaką ładunek zostanie dociśnięty do podłoża. Dociśnięcie do podłoża powoduje zwiększenie tarcia i lepsze mocowanie ładunku. Jej wartość zależy od długości rączki napinacza, ilości zębów i średnicy wałka. Jest to najważniejszy parametr, który powinien zostać rozpatrzony przy wyborze pasa transportowego.
Wartość 500daN oznacza, że ładunek zostanie dociśnięty do podłoża z siłą 500daN (500kg).
Prócz informacji na metce również sam kolor metki (niebieski) wskazuje na materiał z jakiego wykonany jest pas - w tym przypadku jest to poliester (PES). Pasy transportowe są standardowo wykonywane właśnie z poliestru, który jest odporny na działanie kwasów, olejów i smarów oraz może być stosowany w warunkach temperaturowych od -40 do 100℃.
Taśma poliestrowa nie powinna mieć kontaktu z zasadami!