Czym charakteryzują się łożyska walcowe?
- Szczegóły
Łożyska walcowe zaliczane są do grupy łożysk wałeczkowych tocznych. Istnieje wiele rodzajów tych łożysk różniących się pewnymi niuansami konstrukcyjnymi. Wszystkie one przystosowane są do przenoszenia dużych obciążeń. Nie znajdują jednak zastosowania w przypadku przenoszenia sił wzdłużnych.
Łożyska walcowe znaleźć można w ofercie naszej firmy. W tym artykule przedstawimy specyfikę ich budowy oraz przykłady zastosowania.
Budowa łożysk walcowych
Łożyska walcowe wyróżniają się specyficzną budową rozłączną, co oznacza, że poszczególne elementy konstrukcyjne mogą zostać oddzielone od siebie. Brak bieżni występuje w jednym lub obu pierścieniach. Są to łożyska najprostsze w montażu i demontażu. Na ich budowę składa się: pierścień zewnętrzny, pierścień wewnętrzny, koszyk i wałeczki. Zostały zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwiać przenoszenie nawet bardzo wysokich obciążeń promieniowych, z którymi poradzą sobie łożyska innego typu. Specyficzna geometria wałeczków sprawia, że w miejscu ich styku z bieżnią dochodzi do równomiernych naprężeń. Z kolei ich odpowiedni proces obróbki odpowiada za powstawanie optymalnej warstwy smarującej. Element toczny znajduje się w koszyku lub wypełnia przestrzeń między pierścieniami (w zależności od typu łożyska).
Większość łożysk walcowych nie jest przystosowana do przenoszenia obciążeń wzdłużnych. Wyjątek w tym zakresie stanowią modele NJ, które mogą w ograniczonym zakresie przenosić obciążenia osiowe. Są one dostępne w naszej ofercie.
Zastosowanie łożysk walcowych
Łożyska walcowe zaliczane są do najtrwalszych łożysk. Również specyficzna budowa sprawia, że ich możliwości są bardzo szerokie. Cechują się też dobrą sztywnością oraz nośnością. Znajdują więc bardzo częste zastosowanie, szczególnie w przypadku urządzeń wykorzystywanych do wymagających zadań. Używane są w obrabiarkach do metali, przekładniach czy maszynach, w których istnieje konieczność przenoszenia dużych obciążeń promieniowych. Łożyska walcowe mogą przenosić obciążenia osiowe o charakterze udarowym, a także obciążenia w mechanizmach wysokoobrotowych.